Упражнение 4. Найдите в тексте эквиваленты следующих слов и
словосочетаний:
Служитьмоделямигеометрическихфигур; serve as models of the geometric figures
чертеж; drawing
множество точек; set of points
подмножество; subset
отрезок; line segment
простираться, продолжаться; extend
влюбомнаправлении; in both directions (in each direction)
луч;
ray
отличаться от…; differfrom.
Упражнение 5. Определите, к какой части речи относятся подчеркнутые
слова. Переведите предложения на русский язык.
We
know of the earth moving around the sun. (Gerund. complex)
Мы знаем, что земля движется
вокруг солнца.
Measuring land is impossible without
special instruments. (Gerund)
Невозможно измерить участок земли
без специальных инструментов.
While
measuring the length of a segment one must use a ruler. (Participle
I)
Для изменения длины отрезка
необходимо использовать линейку.
He
is defining the volume of a geometrical object. (Participle I)
Он дает определение объема
геометрического тела.
The
teacher spoke of defining volumes. (Gerund)
Учитель говорил о том, как
определять объемы.
They
are concerned with applying their knowledge of the subject to solving
this problem. (Gerund, Gerund)
Они думают о том, как применить
знания по данному предмету к решению этой проблемы.
By
applying your knowledge of the property of closure you can make the
following conclusions. (Gerund, adjective)
Используя ваши знания о свойстве замыкания
(линии), вы можете сделать следующие выводы.
Geometry
presented practical ways for obtaining information about the size
and shape of various objects. (Gerund)
Геометрия дала практические
способы получения информации о размере и форме различных тел.
Seeing,
feeling, or moving a point is impossible since it has no dimensions. (Gerund)
Увидеть, ощутить или передвинуть
точку невозможно, т.к. она не имеет размеров.
By
moving a ruler on the plane we can draw various geometric figures. (Gerund)
Перемещая линейку по плоскости,
мы можем нарисовать различные геометрические фигуры.
Now
I am extending the given line to the left and to the right. (Participle
I)
Сейчас я продляю данную линию
влево и вправо.
Some
round object serving as a model of the earth was shown to them. (Participle
I)
Им показали некоторый круглый
объект, служащий моделью земли.
Упражнение 6. Найдите в тексте предложения, объясняющие, что такое
линия, отрезок, луч.
Line:
The edge of a ruler, or an edge of this page is
a model of a line. We have agreed to use the word "line” to mean a straight
line. … It has length, but no thickness and no width…
A line extends indefinitely in each of its
directions.
Line segment:
A line segment is a set of endpoints and all
the points on the line between them. A line segment has definite length.
Ray:
A ray has indefinite length and only one endpoint,
a vertex.
Упражнение 8. Найдите сказуемое в следующих предложениях. Переведите
следующие предложения на русский язык.
In
the last chapter we were concerned mainly with the properties of
individual lines. Now we shall consider relationship among various
lines and planes in space.
В предыдущей главе мы
рассматривали преимущественно свойства отдельных прямых. Сегодня мы рассмотрим связь
различных прямых и плоскостей в пространстве.
Some
of the most basic properties will be stated in the postulates.
Некоторые основные свойства будут
представлены в виде аксиом.
Given
any two points, there is exactly one line that contains
both of them.
Если взять любые две точки,
существует только одна прямая, включающая обе эти точки.
With
this postulate we can prove the following theorem.
С учетом этой аксиомы мы может
доказать следующую теорему.
Models
that can be applied to many different phenomena are of particular
value.
Модели, которые могут применяться
в различных случаях, представляют особенную ценность.
When
considering a model, we are concerned not with whether that model is
a complete accurate picture of the physical situation, but with
whether the model gives us useful information.
Рассматривая модель, мы думаем не
о том, представляет ли эта модель точное изображение реальности, а о том, дает
ли она нам полезную информацию.
In
this section you will see how coordinate systems can be used
to devise surprisingly simple proofs of geometric theorem.
В этой главе вы увидите, как
системы координат могут быть использованы для построения удивительно простых
доказательств теорем геометрии.
This
is obvious because each base is a cross section.
Это очевидно, т.к. каждое
основание представляет собой сечение.
It
is understood that the vertices, sides, and angles or a polygonal
region are those of the polygon that is the boundary.
Понятно, что вершины, стороны и
углы области, заключенной внутри ломаной, есть вершины, стороны и углы ломаной,
являющейся границей указанной области.
You
should note that a right circular cone is analogous to a
regular pyramid. It canbe proved that the foot of the
altitude of a right circular cone is the centre of the base circle.
Вы должны запомнить, что
правосторонний круглый конус является аналогом правильной пирамиды. Можно
доказать, что основание высоты правостороннего круглого конуса является центром
окружности, лежащей в его основании.
Упражнение 10. Скажите, правильны ли следующие утверждения:
A
geometric line is a real thing and not an idea, as it has length,
thickness and width. (F., it has no thickness and width, it is not a real
thing, but a model)
We
can extend a line indefinitely in both directions. (T)
There
is no difference between a line and a line segment, is there? (Yes, there
is – разницаесть)
There
is no special name for the endpoint of a ray, is there? (Yes, there is – естьимя; it is a vertex)
Since
a ray has two endpoints, it can’t be extended in any direction. (F, it has
one endpoint and can be extended in one direction)
You
can hardly find physical objects in the world around us from which you can
develop geometric ideas. (F)
If
two straight lines do not meet however far they are extended, they are
sure to be parallel. (T)
We
can draw an infinite number of lines (vertical lines) on a horizontal
plane, can’t we? (Yes, we can)
Упражнение 11. Ответьте на следующие вопросы
Can
you measure the length of a ray? – No, you cannot.
How
many points does a line segment contain? (It contains two endpoints and
indefinite number of points between these two endpoints)
Can
a ray and a line segment have a common endpoint? – Yes, they can.
Has
a line segment definite length? – Yes, it has.
Is
a geometric figure formed by a set of points an abstract concept? Yes, it
is.
Can
such a geometric figure be seen? – Yes, it can be seen. For example, an
edge of a ruler, and edge of a page.
From
what do mathematicians develop their ideas?
Mathematicians develop their ideas from
physical objects around us.
What
do we mean when we use the word "line”?
We mean a straight line.
What
do we usually use the letters of the alphabet for?
We use the letters of the alphabet to name
points, lines, line segments, rays and so on.
What
does a line segment consist of?
A line segment consists of two endpoints and a
set of points between these two endpoints.
How
does a line segment (a ray) differ from a line?
A line segment has a definite length (it has
two endpoints), but a line doesn’t have a definite length.
A ray has one endpoint, but the line doesn’t
have any endpoints.
What
is a vertex?
A vertex is an endpoint of a ray.
Предложения
Услуги переводчика. 1 страница (1800 знаков с пробелами) - 200 руб.
Дистанционные уроки английского языка, современные методики.
Курсовые, контрольные работы, тесты - на заказ. Проверка на антиплагиат.