Урок 6. Rays, angles, triangles and quadrilaterals. Exercises
Упражнения к уроку 6
Упражнение 5. Найдите в тексте английские эквиваленты следующих слов и
выражений.
продлить отрезок, сделать
вывод;
|
To extend a line segment ['segmqnt]; deduce [dI'dju:s]
|
2 луча, выходящие из одной
точки
|
Two rays originating [q'rIdZIneIt] from the same endpoint
|
Вершина угла
|
The vertex ['vE:teks] of the angle
|
Острый угол
|
Acute [q'kju:t]
angle
|
Прямой угол
|
Right angle
|
Тупой угол
|
Obtuse [qb'tju:s] angle
|
Равнобедренный треугольник
|
Isosceles triangle
[aI'sPsIli:z] ['traIxNg(q)l]
|
Прямоугольный треугольник
|
Right triangle
|
Катеты
|
Legs
|
Гипотенуза
|
Hypotenuse [haI'pPtInju:z]
|
Прямоугольник
|
Rectangle ['rektxNg(q)l]
|
Четырехугольник
|
Quadrilateral ["kwPdrI'lxt(q)r(q)l]
|
Образовать угол
|
Form an angle
|
Равносторонний треугольник
|
Equilateral ["i:kwI'lxt(q)rql] triangle ['traIxNg(q)l]
|
Упражнение 6. Найдите в тексте предложения, объясняющие, что такое
равносторонний, равнобедренный и прямоугольный треугольник.
Equilateral triangle: The sides of such a
triangle all have the same linear ['lInIq] measure.
Isosceles triangle: Its two sides have the same
measure.
Right triangle: It contains one right angle.
Упражнение 7. Назовите слова, от которых образованы следующие
производные.
- certainly
(конечно), certain
(days – определенные дни), certaint, uncertain (неуверенный);
- extended
(растянутый),
extendible (растяжимый), extensible (растяжимый), extension (растяжение), extend (растягивать), extensional (протяженный);
- deduction
(вывод), deduce
(выводить),
deductive (дедуктивный), deductively (дедуктивно), deductible (подлежащий выводу);
- separate ['sepqreIt] (отделять), separating (разделяющий), separate (отдельный), separately (отдельно), separatory (разделительный), separation (разъединение)
- congruent
(соответствующий), congruence
(соответствие), congruity
(соответствие), congruous
(соответствующий).
Упражнение 8. Найдите сказуемое в следующих предложениях, переведите
предложения на русский язык.
- The
authors strongly recommend that this chapter be included as part of
the material of any course built round this text.
Авторы настойчиво рекомендовали
включать данную главу в материалы, имеющие отношение к этому тексту.
- Analytic
geometry forms such a vital foundation for almost all of the
mathematics and applications to follow that all the students should be
exposed to its ideas.
Аналитическая геометрия образует
такой крепкий базис для всех областей математики, в том числе прикладных, что
все студенты должны изучать этот предмет.
- At
the same time, there is real value in studying synthetic
geometry so that students may understand the body and structure of
geometry as well as the body and structure of algebra.
В то же время необходимо изучать
и синтетическую геометрию с тем, чтобы студенты могли понять суть и структуру
не только геометрии, но и алгебры.
- A
surprising number of the concepts treated earlier in the book are
necessary for analytic geometry.
Удивительно большое количество
концепций, рассмотренных ранее в этой книге, необходимы для аналитической
геометрии.
- The
notion of a set of points satisfying certain conditions, which is basic
in analytic geometry, is related to the problem of
characterizations.
Понятие о некоторых точках,
удовлетворяющих определенным условиям, которое является базовым в аналитической
геометрии, связано с вопросом умения давать определения.
- If
a point moves so as to satisfy certain conditions, it traces out
a path called a locus.
Если мы передвигаем точку таким
образом, что она удовлетворяет определенным условиям, мы обозначаем путь,
который называется геометрическим местом точек.
- The
method of Loci is used to find the position of a point which is
subject to two conditions.
Метод геометрического места точек
используется для того, чтобы найти положение точки, положение которой отвечает
двум условиям.
- Corresponding
to each of the given conditions there will be one locus on which
the point must lie.
В соответствии с данными
условиями найдется местоположение, где будет находиться данная точка.
- The
following constructions are carried out with a ruler and compasses
only.
Следующие построения выполняются
только с помощью линейки и компасов.
- The
graduated scale on the ruler is unnecessary since at no time will
it be necessary to measure a length.
Градуированная шкала на линейке
не имеет смысла, т.к. никогда не потребуется измерять какие-либо длины.
Упражнение 9. Переведите группы слов на русский язык.
- In
solving these equations…- решая
эти уравнения
- In
factoring the first step is to …- выполняя первый шаг
- In
comparing the results…- сравнивая результаты
- On
obtaining this information…- получив эту информацию
- Upon
considering this important problem…рассматривая эту важную проблему
- Before checking addition…-
прежде чем выполнить сложение
- by
using a ruler…- используя линейку
- By
applying this rule…- применяя
это правило
- By
writing such a mathematical sentence…- написав данное
математическое предложение
- Without
multiplying these numbers we…- не перемножив эти числа, мы
- Without
making these calculations…- не
сделав эти вычисления
- Besides
finding the number of elements the students must…- кроме этого, выяснив номера элементов, студенты должны…
- Besides
substracting we also…- кроме этого, выполняя вычитание, мы также
- Instead
of using the parantheses…- вместо того чтобы использовать скобки
- Instead
of dividing mentally…- вместо
того чтобы делить устно
Упражнение 10. Скажите, правильны ли следующие утверждения.
- Every
simple closed figure separates a plane into tree distinct sets of points:
the figure, its interior, its exterior. (T)
- An
angle is formed by two rays having a common endpoint. (T)
- If
two rectangles have the same length then the areas of their interiors are
the same. (F, the width of rectangles may be different, and in this case
the areas of rectangles will be different.)
- If
you are going to find the perimeter of any polygon you must add the
measures of its sides and angles. (F, you must add the measure of its
sides only.)
- A
quadrilateral is a polygon having tree sides. (F, a quadrilateral has four
sides.)
- An
angle greater than the right angle has an acute angle. (T)
- A
right angle has a measure of 95. (F, the right angle is 90)
- An
acute angle has a measure which is grater than 0 but less than 90. (T)
- The
hypotenuse refers only to the side opposite the right angle in a right
triangle. (T)
- A
rectangle in which all four sides have the same linea measure is called a
square. (F, the square must also have four right angles; a figures which
has four sides of the same linea measures is called a rhombus.)
Упражнение 11. Вставьте предлоги или наречия.
- This
triangle is referred … (to) as a right triangle.
- These
triangles may be classified according … (to) the measures …(of) the angles
or the measures …(of) the sides.
- The
set … (of) all parallelograms is a subset … (of) all quadrilaterals.
- A
rhombus is a parallelogram … (in) which the four sides are congruent.
- Two
parallel sides … (of) a trapezoid are called the bases … (of) a trapezoid.
- We
form a ray … (by) extending a line segment in only one direction.
- …
(From) what you already know you may deduce that two rays originating … (from)
the same endpoint will form an angle.
- You
can solve this problem … (by) applying this formula.
- You
can draw a straight line … (by) using a ruler.
- …
(By) discussing all the difficulties that might crop up the engineers
started their experiments.
Упражнение 12. Ответьте на следующие вопросы
- In
what way do we form a ray? – We form a ray by extending a line segment in
only one direction.
- Is
it possible to deduce that two rays originating from the same endpoint
form an angle? – Yes, it is possible to deduce that two rays originating
from the same endpoint form an angle.
- What
kind of angles do you know? – I know right, acute and obtuse angels.
- Which
is greater, an acute or an obtuse angle? – An obtuse angle is greater.
- Into
how many sets of points does an angle separate a plane? – The angle
separate a plane into three sets of points.
- What
other polygons (except for triangles) do you know?
Except for triangles, I know quadrilaterals
(for example, a parallelogram, a rectangle, a square, a rhombus ['rPmbqs], a trapezoid ['trxpIzOId])
- Which
sides of a trapezoid ['trxpIzOId] are called the bases?
Two parallel sides of a trapezoid are called
the bases.
- What
do all these geometric figures have in common?
All these figures are built on lines.
Упражнение 13. Напишите план текста.
Упражнение 14. Переведите предложения на русский язык.
- Two
angles ABC and DEF are said to be equal when the one can be made to fit
exactly on the other.
Два угла АВС и DEF считаются равными, когда они при
наложении совпадают.
- When
two straight lines meet they are said to form an angle.
Говорят, что две прямые образуют
угол, когда они пересакаются.
- When
two angles have a common vertex and lie on opposite sides of a common arm,
they are said to be adjacent [q'dZeIs(q)nt] angles.
Если два угла имеют общую вершину
и общую сторону, они являются смежными.
- When
two straight lines intersect vertically opposite angles are formed.
Если две прямые пересекаются
- When
a straight line starts turning about a point and continues to turn in the
same direction, until it returns to its original position, the line is
said to have turned through a complete rotation.
Когда прямая выходит из точки и,
описав круг, возвращается в ту же самую точку, говорят, что линия сделала
полный оборот.
- A
straight angle is an angle whose arms in one straight line.
Развернутый угол – это угол,
стороны которого лежат на одной прямой.
- When
one straight line stands on another straight line in such a way as to make
the adjacent angles equal, each angle is a right angle.
Если прямые образуют равные
смежные углы, то эти углы прямые.
Упражнение 15. Задайте вопросы по образцу.
They did not tell him the truth.
Why wasn’t he told the truth?
- They
did not teach them how to use this word.
Why weren’t they taught how to use this word?
- I
can’t answer the telegram immediately.
Why can’t the telegram be answered immediately?
- They
do not sing such songs any longer.
Why are not such songs sung any longer?
- They
never mentioned the incident.
Why wasn’t the incident ever mentioned?
- They
did not expect him.
Why wasn’t he expected by them?
- They
did not enjoy the party.
Why wasn’t the party enjoyed by them?
- They
needed money badly.
Why was money needed badly?
- They
must send him the telegram at once.
Why must the telegrams be sent at once?
- Children
must not play with matches.
Why mustn’t the matches be played by children?
- She
can’t take the seat by the window.
Why can’t the seat by the window be taken by
her?
|